Stageverslag Miami 2000

Van 13 tot 27 Mei 2000 stage Miami

Op Zaterdag 13 mei zijn opnieuw een groep van 16 personen vertrokken naar Amerika, meerbepaald Florida. Daar hebben ze een reis van 14 dagen gemaakt in het prachtige Miami.

Miami is gelegen in de staat Florida een de oostzijde van de V.S. en is de meest zuidelijke staat aan de oostkust. Het uiterste zuiden van Florida (Key West) is tevens het zuidelijkste punt van de continentale U.S. De Staat is ongeveer 850 km lang en heeft een oppervlakte van 150.000km². Florida kent een tropisch klimaat in het zuiden en een subtropisch klimaat in het noorden. In het grootste deel van Florida schijnt de zon altijd. Vanaf Juni tot December kan de staat ook geteisterd worden door orkanen. De Normale temperatuur voor Mei bedraagt tussen de 25 en de 30 graden Celsius.
We zijn omstreeks 12.25u vertrokken vanuit Zaventem voor een 9uur durende vlucht naar Miami. Omstreeks 15.45u plaatselijke tijd zijn we geland in Miami, daar hebben we dan eerst de huurauto's afgehaald en zijn we naar het hotel gereden. Na een verfrissing hebben we langs het strand van Miami een restaurantje gevonden waar we dan gegeten hebben.De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Key West.

De Key's zijn een eilandengroep die verbonden zijn door 42 enorme bruggen. De Eilandjes strekken zich uit over een afstand van 200 km in de Golf van Mexico. Onderweg zijn we even gestopt om een duik te nemen in het water. Omstreeks 14u zijn we aangekomen in Key West. Na een kleine verkenning in en om het hotel hebben we dan een flinke wandeling gemaakt naar de binnenstad. Daar waren heel wat winkels en bars. Waaronder Sloppy Joe's bar, een oostendenaar die hem daar gevestigd heeft en een bloeiende zaak heeft opgebouwd.
Maandagmorgen zijn we na het ontbijt in het hotel terug vertrokken naar Miami Beach waar het eerste hotel gelegen is. Onderweg hebben we halt gehouden op een toeristische plaats aan het strand van de Key's. Daarna zijn we verder gereden en nog even gestopt aan een supermarkt om wat inkopen te doen. Na een goede nachtrust waren we klaar voor de actie. 's Morgens ontmoetten we chief Bird van de plaatselijke brandweer. In het hotel hebben we dan de verdeling van de brandweerposten gedaan. Op onze post was het redelijk druk. Van omstreeks 16u tot de volgende ochtend hebben we een 6 tal oproepen gehad.

Woensdagmiddag hebben we een bezoek gebracht aan Air Rescue en Task Force. Bij de Air Rescue hebben ze een 4 tal helikopters die volledig uitgerust zijn met medisch materiaal om 3 patiënten liggend te transporteren. De Task Force is een Search en Rescue trainingcenter. Daar waren de nieuwe rekruten bezig met een training.

Op donderdag 18 mei zijn we een ganse dag mee geweest op interventies. In het ene station waren er meer oproepen dan in de andere met interessante en minder interessante opdrachten. De vrijdag was er een bezoek gepland aan het traumacenter in miami. Daar hebben we een zeer deskundige rondleiding gehad van een spoed arts. Zo hebben we verschillende ruimtes gezien, van waar de patiënt toe komt, met ziekenwagen of helikopter, tot hij naar de kamer verhuist voor revalidatie.

Vrijdag 19 mei was er opnieuw een dag waar we mee geweest zijn met de brandweer. In de ene groep zijn we eens naar een 911 winkel geweest. Dit is een winkel waar allerhande materieel en kledij kon gekocht worden die te maken had met de verschillende veiligheidsfuncties van politieagent, brandweerman tot ambulancier.
De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan een ietwat speciaal station van de brandweer, namelijk aan de haven. Jammergenoeg konden we niet eens rondvaren met een van hun boten daar de groep te groot was. Toch was het een bezoekje waard. In dit station hebben we genoten van het middagmaal. Van daaruit zijn we dan vertrokken naar miami beach, want ontspanning mag er natuurlijk niet ontbreken. Sommigen hebben een wandeling gemaakt en de prachtige gebouwen bewonderd. Anderen daarentegen waren liefhebber om een duik te nemen in het water en dan te relaxen op het strand van Miami. Omstreeks de klok van 19u zijn we dan terug vertrokken naar de stations voor een rustige of drukke nacht. De maandagmorgen was het opnieuw vroeg verzamelen in station 2 om dan van daaruit te vertrekken naar de luchthaven van miami. Daar hebben we een demonstratie gezien van hun crashtenders. Ook mochten we een eens meerijden met zo'n wagen wat een hele belevenis was voor sommige. Het middagmaal dat we daar aangeboden kregen was zeker heel lekker.
Hieronder een voertuig in actie.

Na het afscheid van de brandweer en het uitdelen van geschenken en woorden van dank zijn we met een viertal personen nog naar een kinderziekenhuis geweest. Men zegt een kinderziekenhuis maar eigenlijk komen daar patiënten binnen tot 21 jaar. Dit bezoek was echter niet gepland maar we zijn daar toch heel goed ontvangen geweest en hebben daar een rondleiding gekregen van ongeveer een anderhalf uur. 's Avonds was het al weer inpakken geblazen want het einde van de reis komt heel dicht bij. Dinsdag 23 mei zijn we dan heel vroeg vertrokken richting Orlando. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan een alligatorfarm. Daar hebben we een tochtje gemaakt op het moerasgebied met een airboat.

Dit was eens een ervaring die je niet elke dag mee maakt. Na een redelijk vermoeiende dag hebben we  overnacht in een motel niet ver van orlando.De volgende dag was een dag om inkopen te doen, want souvenirs mogen er niet aan ontbreken. We zijn naar een groot choppingcenter geweest in orlando waar je er bijna alles kon vinden. De laatste twee dagen hebben we uitgekozen om eens lekker te ontspannen in twee grote pretparken. De donderdag hebben we de Universel studio's bezocht. Daar kon men zien hoe er films gemaakt worden en er zelf eens deel van uitmaken. De vrijdag zijn we naar Sea World geweest. Daar waren heel wat shows te zien allen in verband met de dieren van de zee. Ook in de Universel Studio's hebben ze een eigen brandweer, De Orka's geven de toeschouwers een verfrissing

Na deze fantastische dagen is er een tijd gekomen van gaan. Zaterdag 27 mei vertrekken we rond 8 uur uit orlando om op tijd te zijn in de luchthaven van miami.
Ons vliegtuig is omstreeks 17.35 u vertrokken en we zijn op 28 mei rond 8.30u aangekomen in zaventem. Daar hebben we nog ongeveer één uur moeten wachten op onze bagage en dan kwam het afscheid nemen van elkaar en van een mooie stage naar miami.
Tot de volgende stage.

Miami-Dade Fire & Rescue site

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fireobservers.org/stageverslag-miami-2000/