Stageverslag Atlanta 1999

Dinsdag 11 mei 1999
Deze morgen had ik om 4.30 h afspraak met Bart aan de Makro in Eke, daar kwam hij mij immers oppikken om samen te vertrekken richting Zaventem.
Om 07.05 h vertrokken wij richting Londen met een toestel van Britisch Airways. We moesten wel 4 uur wachten op onze aansluiting naar Atlanta, maar een frisse Engelse pint verzachte immers de pijn van het lange wachten.
Eenmaal vertrokken richting Atlanta hadden we geluk met de weersomstandigheden, we hadden immers prachtig zicht over de steden New York, Philadelphia en Washington D.C.
Onze aankomst in Atlanta was een half uurtje vroegen dan gepland zodat we ruimschoots de tijd hadden om onze huurwagen op te halen en te vertrekken naar ons hotel in Doraville.
Na nog een stevige hamburger en een frisse pint kropen we na een zware reisdag in onze bedden.

Woensdag 12 mei 1999
Deze morgen rond 09.00 h maakte ik een telefoontje met chief Warthen, maar we hadden pech hij was in vergadering tot 13.00 h. Geen nood, nu hadden we immers ruimschoots de tijd om eens op verkenning te gaan in Downtown Atlanta. Na een bezoekje aan de Underground namen we ons middagmaal bij Hooters. Na nog een korte wandeling namen we terug onze huurwagen en reden naar de City Hall East waar we Chief Warthen eindelijk te pakken hadden. Na ons uitgebreid gesprek met Chief Warthen werd het stilaan tijd om de groep te gaan opwachten op de luchthaven.
Eenmaal dat we voltallig waren vertrokken we met z'n allen richting ons hotel in Doraville. Na een frisse duik in het zwembad en een stevige hamburger bij Burger King gingen wij allen slapen want morgen was immers de ontmoeting met onze Amerikaanse collega's.

Donderdag 13 mei 1999
Na de nu nog rustige nacht in ons hotel gingen we allen samen ontbijten. Om 09.30 h vertrokken wij naar Downtown Atlanta via de Interstate 85 om daar ontvangen te worden op het hoofdkwartier van de brandweerdienst. Vervolgens vertrokken we met de voltallige groep naar Fire Station 1 waar we verdeeld werden in de verschillende Stations. Iedereen was verdeeld in Stations in het Downtown gedeelte van Atlanta. Ik zat samen met Willy (brandweer Kaprijke) in Station 10. Deze post was een van de grotere want er stond immers een Autopomp, een ladderwagen, een Lichtwagen en een voertuig voor de Battalion Chief. We waren nog maar net in onze post of het was al prijs, een uitslaande woningbrand, dus onze eerste dag kon zeker niet meer stuk. Na een lekkere BBQ in de post gingen nog wat genieten van de prachtige avond en hopelijk drukke nacht.

Vrijdag 14 mei 1999
Na een rustige nacht in station 10 en na een kop koffie en enkele donuts verlieten wij het station om 09.30 om ons bij de rest van de groep te voegen aan station 1. Eerst brachten we een bezoek aan het State Capitol ( parlement van Georgia ) en vervolgens gingen we lunchen bij Hooters. Na het mooie zicht bij Hooters brachten we in de namiddag een bezoek aan de 911- Centrale en het toch wat minder spectaculaire trainingscenter van de brandweerdienst van Atlanta. Vervolgens gingen we naar de Uniform Shop waar we enkele T-shirts en patchen kregen. Rond 18.00 h waren we allen terug op onze posten en konden we terug wachten op onze volgende interventie.

Zaterdag 15 mei 1999
Deze dag hadden we met de groep geen samenkomst voorzien , zodat iedereen de kans kreeg om een volledige dag uit te rukken met de ploeg waar hij gestationeerd was. Bij ons was het zeker een vruchtbare dag wat de uitrukken betrof , zo hadden we een zwaar verkeersongeval, een grasbrand, een schietpartij en een grote reeks medische tussenkomsten.

Zondag 16 mei 1999
Deze morgen hadden we ontmoeting om 09.00 h aan Station 1 met de rest van de groep zodat we dan te voet naar de studio's van CNN konden gaan.Na een trip langs de verschillende studio's was er nog even tijd om wat te shoppen in de CNN-Shop. Om 11.00 h vertrokken we richting Six Flags, een prachtig rollercoasterpark, waar we genoten van de duizelingwekkende loopings en de typische sfeer van een Amerikaans pretpark. Op de terugweg hielden we nog even halt bij een chinees restaurant met de All You Can Eat – formule om vervolgens onze posten terug te vervoegen voor de volgende nacht.

Maandag 17 mei 1999
Na een onderbroken nachtrust door de verschillende interventies hadden we terug om 09.00 h afspraak aan Station 1.Deze morgen hadden we immers afspraak met de bevelhebber van de brandweerdienst van Atlanta, om hem enkele geschenken te overhandigen en hem te bedanken voor onze goede ontvangst.Rond de middag verlieten we het hoofdkwartier en brachten we een bezoek aan de brandweerdienst van de Internationale Luchthaven van Atlanta. Hier deden de fotocamera's goed hun werk want we konden immers kennis maken met een primeur op het gebied van vliegtuigblussing, de Jaguar. Dit monsterachtig blusvoertuig met een prijskaartje van ruim 800.000 $ en met een max snelheid van 224 km/h was speciaal ontwikkeld door en voor de luchthavenbrandweer van Atlanta. Na deze prachtige middag splitste onze groep in 2. Paul en 3 andere groepsleden brachten een bezoekje aan een baseballwedstrijd terwijl wij genoten van een lekkere steak en daarna van de Hootergirls in de Underground.

Dinsdag 18 mei 1999
Vandaag had iedereen terug de mogelijkheid om een volledige dag deel te nemen aan de talloze uitrukken in de verschillende posten en kennis te maken met de manier van werken van onze Amerikaanse collega's.

Woensdag 19 mei 1999
Deze morgen kreeg iedereen ruimschoots de kans om afscheid te nemen van de collega's in de verschillende posten. Na nog enkele foto's en wat geschenkjes vertokken we rond het middaguur richting Huntville in de staat Alabama. Hier brachten we een bezoek aan het Space Center, waar we kennis konden maken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de ruimtevaart. Na een uitgebreide wandeling in dit toch wel prachtige Center deden we nog een bustocht naar een testgebied voor motoren van onder andere de verschillende Spaceshuttles en brachten we een bezoek aan een onderzoekscenter van de NASA. 's Avonds hadden we een gezamenlijke maaltijd met een goede vriend van Paul die al enkele jaren in Huntsville woont.

Donderdag 20 mei 1999
Iedereen had nu kunnen genieten van een rustige nacht zonder interventies zodat we allen klaar waren om onze reis verder te zetten richting Tennessee. Hier bezochten we in de voormiddag de Jack Daniel Distillery waar we spijtig genoeg niet konden proeven van deze toch wel lekkere en stevige Amerikaanse Whisky omdat het immers Dry County is (alcohol mag wel verkocht worden maar niet geconsumeerd worden ). We hadden een prachtige rondleiding en konden zelfs kennismaken met twee stokoude brandweervoertuigen die daar nog aanwezig waren. Na de middag vertrokken we richting Chattanooga, een paradijs voor de treinliefhebbers. In deze stad staat echt alles in het teken van de trein , zo is het oude station met zijn treinen volledig ombebouwd tot hotel en kan men er een van de grootste miniatuurschalen ter wereld vinden. Na nog een lekker ijsje vertokken we richting Pigeon Forge via het Cherokee Indian Reservation waar we reeds in de avond aankwamen en nog enkele uurtjes genoten van de toeristische activiteit.

Vrijdag 21 mei 1999
Deze morgen was de shoppingdag bij uitstek. Pigeon Forge is immers een taks vrij winkelparadijs waar iedereen wel aan zijn trekken komt op het gebied van winkelen. Na deze morgen kwamen we tot de vaststelling dat er opeens veel minder plaats was in onze huurwagens door het koopgedrag van de groep. Na de middag splitste de groep terug zodat wij een stevige wandeling maakten in het Smoky Mauntain National Park en Paul en Willy een bezoekje brachten aan Dollywood. S'avonds dronken we nog een pint op onze kamers en bespraken we de reisplannen van de volgende dag.

Zaterdag 22 mei 1999
Na een stevig en lekker ontbijt stond vandaag de lange trip naar Atlanta op ons programma. We namen uitgebreid de tijd om de Smoky Mountains te verkennen en hielden meermaals halt aan de verschillende toch wel prachtige uitkijkpunten. In de vroege avond waren we terug in ons hotel in Doraville waar wij afspraak hadden met een oude bekende van onze stage in Jacksonville. Inderdaad John en Sweetie waren afgezakt naar Atlanta om samen met de voltallige groep te genieten van de spectaculaire lasershow in het Stone Mountain Park van Atlanta.

Zondag 23 mei 1999
Na onze laatste nacht op Amerikaanse bodem vertrokken we rond 09.00 h richting Downtown Atlanta waar we nog een bezoek brachten aan de World of Coca-Cola en het Memorial van Martin Luther King. Vervolgens gingen we onze huurwagens inleveren en namen afscheid van onze goede vriend uit Jacksonville. Op de luchthaven hadden we nog ruimschoots de tijd om nog te genieten van een laatste Budweiser en om vervolgens te vertrekken voor onze lange trip richting België. De zware reis had duidelijk zijn sporen na gelaten bij de deelnemers want de activiteit was duidelijk veel minder dan bij de heenreis.

Maandag 24 mei 1999
Na onze lange vlucht konden we nu eindelijk terug kennismaken met onze familieleden op de luchthaven van Zaventem . Iedereen was duidelijk overtuigd dat het 12 prachtige dagen waren geweest en dat het zeker voor herhaling vatbaar was.

Stageverslag door Van Acker Filip – Brandweer Zelzate.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fireobservers.org/stageverslag-atlanta-1999/