Stageverslag Sacramento 2014

Reisverslag Sacramento 2014

Voor de eerste maal zijn we te gast bij de Fire Department van de stad Sacramento in California van zondag 4 Mei tot 22 Mei 2014. Met een groep van 14 personen gaan we op stage in deze stad.

Zondag 4 Mei 2014:

Op deze dag vertrekken Mario Colle  en Filip Van Acker vooruit richting Sacramento  om alle gemaakte afspraken te kunnen bevestigen en ervoor te zorgen dat alles is geregeld voor de groep , die op dinsdag  6 mei zullen vertrekken. Na een lange vlucht met tussenstop in London komen Mario en Filip aan in San Francisco.

Na de huurauto opgehaald te hebben vertrekken we richting  Sacramento om daar de eerste nacht te kunnen vertoeven op Amerikaanse bodem.

Maandag 5 mei :

Na een goede maar korte nachtrust  en een heerlijk Amerikaans ontbijt bij de naast gelegen Denny’s vertrekken we richting Headquarters voor een afspraak met ons contact persoon  Scotty Smith –Chief Assistant Sacramento Fire Department. Na een hartelijk ontvangst krijgen we een rondleiding op Headquarters en een ontmoeting met Chief L. Ogan  die zeer vereerd is met de komst van de Fire Observers. Daarna neemt Scotty ons mee om alle posten die we hadden aangevraagd te bezoeken Na enige minuten gaan de eerste alarmen al voor onze Assistant Chief die ook op dat moment dienst had , en waar we natuurlijk direct met toeters en bellen voortgingen , dat was een mooie start voor de komende stage. Na op het eind van de dag alle posten waar onze jongens komen te zitten te hebben bezocht gingen we met een goed gevoel terug naar ons hotel.

Dinsdag 6 mei:

Op deze dag vertrekt de groep van 11 samen met begeleider Eric De Theije ook via een tussenstop in London richting San Fransisco . Dat geeft Mario en Filip mooi de tijd om eens San Fransisco te bezoeken en te kijken of de geplande route die we hadden uitgestippeld verderop deze week wel klopt .

Na een mooie dag in San Francisco gaan Mario en Filip richting airport om de groep te verwelkomen. Na een lange vlucht komt de groep aan , en na het het ophalen van de koffers en de huurauto’s vertrekken we voor het laatste stuk van een uur richting Sacramento voor een welverdiende nachtrust.

Woensdag 7 mei:

Nadat iedereen heerlijk heeft geslapen maar vroeg wakker was gaan we met zijn allen heerlijk ontbijten bij de naastgelegen Denny’s. Waarna we vertrekken richting Headquarters  voor ons officieel bezoek en een kennismaking met de Fire Department van Sacramento. Nadat we hartelijk zijn ontvangen door de diverse Batilion Chiefs – Assistant Chief Scotty en natuurlijk Chief L. Ogan gingen we onderweg om de mannen onder te brengen naar hun aan gewezen posten en kan de stage beginnen.

Verdeling Brandweerposten SFD:

Station 16 : Colle Mario en Van Hoey Gregory

Station 20: Van Acker Filip en Van Assche Kris

Donderdag 8 mei:

Dag 2 van onze stage bij de brandweerdienst van Sacramento. Afgelopen nacht hebben de meesten van de groep toch enkele uitrukken meegepikt vanuit de verschillende posten. Deze morgen hadden we om 09:00h afspraak op ons verzamelpunt naast Fire Station 4 waar we werden opgewacht door Batallion Chief 3 die ons voorreed richting de internationale luchthaven van Sacramento. Daarna volgde een bezoek aan de luchthavenbrandweer en werd een busrit gedaan over het vliegveld en rondom de terminals. Na het uitwisselen van patches en het overhandigen van enkele geschenken werden we opgewacht door Chief "Scotty" voor de gezamelijke lunch in een plaatselijke shopping mall.

Na de middag werd de autorit verder gezet naar het trainingscenter waar we werden beloond met een bezoek aan de USAR (Urban Search and Rescue) opslagloods en de verschillende gebouwen op het trainingscenter. Rond 17.00h was iedereen terug in de kazernes en kon het uitrukken weer van start gaan. In station 20 staat de teller ondertussen op 5 uitrukken tussen 17.00h en 21.00h……..dit beloofd wat  voor de komende nacht…….

Vrijdag 9 mei:

Dag 3 van onze brandweerstage in Sacramento. De afgelopen nacht hebben de meesten toch een beetje slaap kunnen inhalen en heb ik mij zelfs overslapen aangezien de crews hier in een systeem draaien van 48 uur op en 96 uur af, dus dag 2 is meestal uitslaapdag…….Door dit probleempje kwam ik dus een 20-tal minuten te laat op onze afspraak aan station 4. Vandaag nam Chief "Scotty" ons mee naar de 911-dispatch, de plaatselijke 100-centrale in de volksmond. Deze centrale verwerkt alle meldingen voor de gehele stad Sacramento en de omliggende counties.

Na de hartelijke ontvangst werd ons de mogelijkheid geboden om "live" mee te luisteren met de inkomende telefoongesprekken. Voor de meesten was dit een unieke ervaring. Na het overhandigen van de beroemde Belgische pralines en het uitwisselen van enkele geschenken vertrokken we terug richting downtown waar we nog even een kleine stop maakten aan de plaatselijke union shop voor het kopen van t-shirts…….en geloof mij, ik denk dat ze nog nooit zoveel t-shirts op zo een korte tijd verkocht hebben…….  Daarna werd iedereen opnieuw afgezet op de verschillende stations en kon de "Ride Along Marathon" van start gaan. Voor de komende 40 uur blijft iedereen op de posten in afwachting van de "Big Call"

Zaterdag10 Mei:

Deze dag staan er geen bezoekjes op het programma en kan een ieder de gehele dag vertoeven op de posten, en waar iedereen dankbaar gebruik van maakte . Deze dag is door eenieder verschillend doorgebracht , zo ging station 16 en station 7 op uitnodinging van een van de brandweermannen om eens met echte wapens te gaan schieten op de schietbaan , wat een zeer indrukwekkende en geweldige  dag is geworden.

Zondag 11 mei: Deze dag stond in het teken van een gezamelijk bezoek aan San Fransisco . Na een vroege start waarvan sommige waarschijnlijk liever wat langer in bed hadden willen liggen na al die uitrukken etc gingen we toch op pad om het schitterende San Fransisco te bezoeken. Na een ontbijt in de plaatselijke horeca gelegenheid vertrokken we voor ongeveer een rit van 1 uur . Na aankomst over de Baybridge komen we aan in downtown San Fransisco waar eerst de painted lady’s van de serie Full House hebben bezocht en waar de eerst fotookes gemaakt konden worden met een geweldig uitzicht.

Waarna we onze rit hebben vervolgd viaLombard street , Twin Peaks richting de Golden Gate Bridge voor een bezoek aldaar Via een overheerlijke picknick onderweg gingen we richting  Fisherman’s Wharf  die we wandelend via Chinatown bezochten. Op Fischerman’s Wharf kreeg iedereen een aantal uren vrijaf om op eigen gelenheid te vertoeven. Nadat iedereen op de afgesproken tijd verzamelde bij de cable cars gingen we met zijn allen via deze cable train terug naar onze auto’s

Maandag 12 mei:

Dag 6 van ons verblijf bij de brandweerdienst van Sacramento…..Vandaag had de groep afgesproken om 8.00h aan Station 4. Onder begeleiding van onze "gids" AC Scotty werd een eerste stop gemaakt bij het gebouw van de Union, de vakbond van brandweer in en rondom Sacramento.

Velen van de groep kochten hier de nodige t-shirts en er werd chocolade overhandigd aan vriendelijke dame die ons hielp bij het uitkiezen. Om 10.00h werd dan koers gezet naar Mc Clellan Airfield voor een bezoek aan CAL-Fire, het vroegere CDF (Californian Department of Forestry).

CAL-fire is een brandweerdienst onder gezag van de staat Californië en is vooral bekend van de bestrijding van de zware bosbranden in Californië. In de wintermaanden is Sacramento de thuishaven van de 53 blusvliegtuigen, maar aangezien het bosbrandseizoen reeds begonnen is waren er maar 4 toestellen aanwezig op de hoofdbasis. Na deze prachtige rondleiding, en het overhandigen van de nodige geschenken werd er terug gereden richting downtown Sacramento

Dinsdag 13 mei:

Dag 7 en tevens de laatste dag van onze brandweerstage bij de brandweerdienst van Sacramento. Deze morgen zijn we om 8.00h vertrokken naar Lone, een plaatsje ten zuiden van de stad om een bezoek te brengen aan de training academy van CAL-fire.

Veel mensen in Europa denken nog steeds dat deze dienst enkel bosbrandbestrijding doet maar eigenlijk is CAL-fire een dienst onder gezag van de staat Californië die zowel brandbestijding, hulpverlening als Hazmat doet. Hun hoofdactiviteit is uiteraard de bosbrandbestrijding in de gehele staat Californië. Deze morgen kregen de fire observers een prachtige rondleiding op dit uitgestrekte trainings- en opleidingscentrum.

Woensdag 14mei:

Dag 8 van ons verblijf…..Vandaag hebben we met spijt in het hart Sacramento verlaten en zijn we begonnen aan ons toeristisch programma. Na een stevig ontbijtje bij de IHOP ging de reis via San Jose naar Monterey. Hier werd genoten van een wandeling over de pier in Fisherman’s Wharf en daarna werd een terrasje gedaan. Vervolgens hebben we onze trip verder gezet via de 17-mile drive richting Carmel by the Sea.

Donderdag 15 mei:

Deze morgen om 8.00h zijn de 14 fire observers vertrokken richting Yosemite National Park. Na een korte stop in Oakhurst, om inkopen te doen voor onze Picnic, reden we het park binnen met bestemming Glacier Point. Aangezien het voor de meesten een eerste kennismaking was met dit prachtige park was dit direct al voor iedereen een wow-moment. Na da talrijke foto's zetten we onze reis verder richting Yosemite Valley waar we, met de watervallen op de achtergrond, konden genieten van onze lekkere picnic. Nu iedereen weer krachtvoer binnen had was het tijd voor een stevige wandeling naar de Vernal Falls…..voor sommigen waren het toch steile hellingen…

Omstreeks 17.00h verlieten wij het park om via de Tioga Pass (pas sneeuwvrij vanaf 2 mei 2014) onze reis verder te zetten naar ons hotel in Mammoth Lakes. Na een lekkere pizza in een lokale saloon zit iedereen momenteel op een kamer na te genieten met een lekkere Budweiser of Corona………Morgen gaat de reis verder richting Los Angeles….

Vrijdag 19 mei:

Dag 10 van ons verblijf in de USA….Vandaag ging onze reis van Mammoth Lakes naar Los Angeles. Vanmorgen vertrokken bij 12°C om uiteindelijk 6 uur later aan te komen in Santa Monica bij 35°C. Vandaar gingen we te voet verder over de Beach Boardwalk richting Venice Beach. Wat je daar allemaal van geks ziet is onbeschrijfelijk……..Na onze wandeling hebben we nog eens kennisgemaakt met het verkeer rondom Hollywood zodat we uiteindelijk maar rond 20.00h in ons hotel zijn aangekomen. Momenteel is iedereen uitgezwermd over Hollywood Boulevard om te genieten van het avondmaal. Morgen vroeg uit de veren en via Route 66 richting Arizona.

Zaterdag 20 Mei:

Dag 11 van onze toeristische rondrit…..Vandaag vroeg uit de veren om tijdig te vertrekken vanuit Los Angeles met bestemming Williams, Arizone een rit van een kleine 700 km. Na een korte stop aan het Hollywood sign namen we ontbijt bij Denys op Sunset Boulevard in Hollywood. Aangezien het zaterdag is ging het uitrijden van L.A. vlot zodat we rond 10.30h al ter plaatse waren in Barstow.

Vanuit Barstow namen we de I-40 met bestemming Needles…….maar hier liep het fout……door een brand van een aanhanger stonden we bijna een uur stil op de autosnelweg midden in woestijn. Sommigen maakten van het ongemak gebruik om een babbeltje te slaan met enkele vrachtwagenchauffeurs. Eenmaal aangekomen in Needles hielden we eerst nog een korte lunchstop om vervolgens onze reis verder te zetten over de legendarische "Route 66"richting Oatman, Arizona – Kingman, Arizona – Hackberry, Arizona om uiteindelijk af te sluiten in Selligman, Arizona…….Deze groep Fire Observers heeft een record gebroken want vandaag hebben we bijna 250 km over deze legendarische route afgelegd…… Ook onze overnachting brengen we door op de Route 66 want momenteel zitten we in ons hotel in Williams en zijn we aan het nagenieten van deze, alweer, schitterende dag…….  Morgen is de bestemming Grand Canyon National Park…..

Zondag 21 mei :

Dag 12 van onze toeristische rondrit doorheen de staten Californië – Arizona – Utah en Nevada……. Vandaag ging de reis vanuit Williams, Arizona richting Grand Canyon National Park. Na een korte stop op de Hwy 64 konden we nog snel enkele "hotrods" bewonderen bij een lokaal benzinestation. Volgende stop was het visitor centrum waar we een eerste wandeling maakten langsheen de Canyon. Als je voor de eerste keer kennismaakt met dit natuurfenomeen wordt je toch even stil….. Daarna zetten we onze reis met de wagen verder en rond 13.00h hielden de 14 fire observers een lekkere picknick naast de afgrond….

Na nog een 3-tal stops bij verschillende uitkijkpunten verlieten we het park via Desert View en zetten we onze reis verder richting Marble Canyon, de brug over de Colorado River. Rond 18.00h is de groep aangekomen in Kanab, Utah waar we eerst nog genoten hebben van een lekker potje bier en een lekker stukje vlees van de BBQ. Momenteel is iedereen in het hotel en genieten we verder van deze, alweer, schitterende dag…. Morgen gaan we voor de laatste keer op pad met als eindbestemming Las Vegas……als dat maar goed komt……..

Maandag 22 mei :

Dag 13 van ons verblijf in de USA….Vandaag een kort rotje gedaan van Kanab Utah naar Las Vegas. We hebben nog een paar korte stops gehouden in Zion National Park maar door ons vroeg vertrekuur waren we toch al om 12.00h in Vegas. Eerste stop was bij het bekende Las Vegas Sign bij het begin van de strip. Vervolgens ritje gedaan over de strip met als eindbestemming de Stratosphere Tower waar we een schitterend overzicht hadden over Las Vegas…..Momenteel relaxing time by the pool en vanavond Fremont Street Experience.

Dinsdag 23 mei:

Dag 14 en tevens onze laatste dag van ons verblijf in de VS. Vandaag was het relaxing day……na ons feestje gisteren op Fremont Street heeft iedereen zich vandaag eens lekker uitgeslapen. Eenmaal wakker, of bijna wakker, hebben we ons eens aan een ontbijtbuffetje gewaagd in ons hotel. Rond de middag zijn we dan gaan shoppen in de "Outlet Shopping Mall" ten zuiden van de Las Vegas Strip……..Sommigen hadden zelfs een lijstje mee van moeder de vrouw……  Vervolgens is iedereen uitgezwermd over de Strip en vanavond gaan we nog even terug naar Fremont voor ons afscheidfeestje…..  Morgen hebben we nog een bezoekje gepland aan de Pawn Shop (bekend van Discovery) en morgenavond gaan we vliegen richting België…..

Woensdag 24 mei:

Dag 15……straks vertrek huiswaarts na een prachtige 2 weken met een schitterende bende Fire Observers. Daarnet nog even de strip verkend en de laatste dollars opgemaakt . Om 17.30h vertrekken we richting luchthaven voor onze vlucht richting Londen

Donderdag 25 mei:

Na aankomst op Londen bleek dat alle vluchten gecanceld waren en stonden we vast op het  vliegveld. Na langdurig overleg met de mensen van de luchthaven bleek er niks anders op te zitten dan nog een overnachting te doen in Londen en morgen vroeg 06.30 te eerste de beste vlucht naar Brussel te pakken . Nadat alle papieren en de hotelboekingen geregeld waren vertrokken we met de bus naar het hotel , nadat we daar hadden gegeten ging iedereen slapen omdat we de volgende ochtend om 04.15 uur worden opgehaald voor de vlucht naar Brussel.

Vrijdag 26 mei :

Eindelijk terug in Brussel!

Omstreeks 07.10 uur zijn we weer veilig geland op Brussel airport , waar we natuurlijk verwelkomt waren door onze familieleden-vrienden en natuurlijk door de dlegatie van de fireobservers , waarna we na gezamelijk drankje afscheid van elkaar namen.

Mario Colle

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fireobservers.org/stageverslag-sacramento-2014/